Algemene Voorwaarden

Artikel 1 – Definities

Algemene voorwaarden SCHOON
E-mail: info@schoonmaakbedrijf-schoon.nl
Website: www.schoonmaakbedrijf-schoon.nl

1. SCHOON: SCHOON, gevestigd te Nagele, KvK-nummer 92164900.
2. Klant: degene met wie SCHOON een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: SCHOON en Klant samen.
4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens SCHOON.

  2. SCHOON en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.

  3. SCHOON en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van

    anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 – Prijzen

  1. SCHOON hanteert prijzen in euro’s en inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.

  2. SCHOON mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.

  3. De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door SCHOON vastgesteld op grond van de werkelijk bestede

    uren.

  4. De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van SCHOON, geldend voor de periode waarin hij de

    werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is afgesproken.

  5. Wanneer SCHOON en de Klant voor de dienstverlening een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij

    schriftelijk anders is afgesproken..

  6. SCHOON mag tot 10% van de richtprijs afwijken.

  7. SCHOON moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer

    dan 10% hoger uit gaat vallen.

  8. De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen,

    wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.

  9. SCHOON mag zijn prijzen jaarlijks aanpassen.

  10. SCHOON zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.

  11. De consument mag de overeenkomst met SCHOON opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

Artikel 4 – Betalingen en betalingstermijn

  1. SCHOON mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.

  2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 7 dagen na levering hebben voldaan.

  3. De betalingstermijnen die SCHOON hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het

    afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim

    en in gebreke is, zonder dat SCHOON aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.

  4. SCHOON mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor

    het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 5 – Gevolgen te late betaling

1.

  1. Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag SCHOON de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.

  2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan SCHOON.

  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.

  4. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag SCHOON zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.

  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen

    van SCHOON op de Klant onmiddellijk opeisbaar.

  6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door SCHOON, dan moet hij nog steeds

    de afgesproken prijs betalen.

Artikel 6 – Herroepingsrecht Artikel 7 – Opschortingsrecht

1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 8 – Verrekening

1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan SCHOON te verrekenen met een vordering op SCHOON.

Artikel 9 – Verzekering

  1. De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:

    geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst zaken van SCHOON die bij de Klant aanwezig zijn
    zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd

  2. De Klant geeft op eerste verzoek van SCHOON de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Artikel 10 – Garantie

1. Wanneer de Klant en SCHOON een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor SCHOON enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 11 – Uitvoering van de overeenkomst

  1. SCHOON voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.

  2. SCHOON mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.

  3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel

    voorschot door de Klant.

  4. De Klant moet ervoor zorgen dat SCHOON op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.

  5. Zorgt de Klant er niet voor dat SCHOON tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten

    voor rekening van de Klant.

Artikel 12 – Informatieverstrekking door de Klant

1. De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik-baar aan SCHOON.

2.

  1. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.

  2. Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert SCHOON de betreffende bescheiden.

  3. Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door SCHOON redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of

    bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.

Artikel 13 – Duur overeenkomst dienst

  1. De overeenkomst tussen SCHOON en de Klant betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of anders wordt afgesproken.

  2. Wanneer de Klant een overeenkomst voor bepaalde tijd aangaat, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden, of een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, waardoor de overeenkomst automatisch eindigt.

Artikel 14 – Opzeggen dienst voor onbepaalde tijd

  1. De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 2 maanden .

  2. Een consument mag een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

Artikel 15 – Vrijwaring

1. De Klant vrijwaart SCHOON tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door SCHOON geleverde producten en/of diensten.

Artikel 16 – Klachten

  1. De Klant moet een door SCHOON geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.

  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant SCHOON daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.

  3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming SCHOON hiervan op de hoogte stellen.

  4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat SCHOON hierop gepast kan reageren.

  5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en SCHOON.

  6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat SCHOON andere

    werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 17 – Ingebrekestelling

1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan SCHOON.
2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling SCHOON ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 18 – Aansprakelijkheid Klant

1. Wanneer SCHOON een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 19 – Aansprakelijkheid SCHOON

  1. SCHOON is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.

  2. Wanneer SCHOON aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.

  3. SCHOON is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.

  4. Wanneer SCHOON aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)

    aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 20 – Vervaltermijn

1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van SCHOON vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 21 – Ontbinding

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer SCHOON toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.

  2. Is de nakoming van de verplichtingen door SCHOON nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat SCHOON in verzuim is.

  3. SCHOON mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer SCHOON kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 22 – Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van SCHOON door de Klant niet aan SCHOON kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.

  2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
    – een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
    – wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen – stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
    – computer-virussen
    – stakingen
    – overheidsmaatregelen
    – vervoersproblemen
    – slechte weersomstandigheden
    – werkonderbrekingen

  3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor SCHOON 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat SCHOON kan nakomen.

  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als SCHOON de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.

  5. SCHOON hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer SCHOON hiervan voordeel heeft.

Artikel 23 – Wijziging overeenkomst

1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en SCHOON de overeenkomst aanpassen.

Artikel 24 – Wijziging algemene voorwaarden

  1. SCHOON mag deze algemene voorwaarden wijzigen.

  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag SCHOON altijd doorvoeren.

  3. Ingrijpende wijzigingen zal SCHOON zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.

  4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst

    opzeggen.

Artikel 25 – Overgang van rechten

  1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met SCHOON aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van SCHOON.

  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 26 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.

  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat SCHOON bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 27 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en SCHOON is Nederlands recht van toepassing.

  2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van SCHOON is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en SCHOON, tenzij de wet iets anders bepaalt.

Opgesteld op 15 februari 2024.